Comentarii de gen: aceste caricaturi ar
trebui să amuze, nu să stârnească ura sau, zeiţa raţiune şi morala
naturală ne dictează să răspundem la caricatură tot cu o caricatură, nu
cu gloanţe şi ură, şi tot felul de poezii d-astea repetate de toţi
oamenii înţelepţi şi responsabili care ne guvernează şi ne informează.
În realitate, pe mine ca şi creştin, caricaturile in discutie nu mă
amuză deloc. Iar teza conform căreia ne-ar dicta morala naturală să
răspundem la caricatură cel mult tot cu o caricatură ignoră faptul că
aici vorbim de părţi care vorbesc limbaje diferite (şi chiar nu cred că
partea islamistă radicală este singura care nu face, în chip decent şi
responsabil, eforturi de comprehensiune şi traducere), sau, mai precis,
că ceea ce pentru o parte este o simplă caricatură, pentru cealaltă
parte este blasfemie.
A-i reproşa unui om religios că nu tratează caricatura ca pe o simplă caricatură, ci o tratează ca pe o blasfemie, înseamnă de fapt să-i reproşezi că nu acceptă să-i dictezi tu lui standardele tale de judecată. Că mie religia îmi spune să răspund la blasfemie cu iartă-l Doamne că n-o şti ce face şi că altuia îi spune să răspundă prin aplicarea pedepsei capitale e un indicator al faptului că, independent dacă ne place sau nu, dacă asta se încadrează sau nu în imaginarul nostru liberal, religiile sunt diferite. Desigur, chestiunea este foarte complexă, iar în contextul actual, abordările urechiste (abordări urechiste care, cel puţin în cazul religiei mele, pe care o cunosc mult mai bine decât pe cea a musulmanilor, abundă în presa românească ori de câte ori se iveşte ocazia) nu sunt doar jenante ci şi periculoase. Tradiţiile religioase nu sunt omogene şi sunt înscrise în trasee de evoluţie istorică care se intersectează fără să se sincronizeze, dreptul canonic şi hermeneutica textului sacru sunt demersuri ce comportă contextualizări şi nuanţe altminteri pe deplin străine jihadistului de debara (că o fi musulman sau creştin). În general, cei care în urma unor astfel de evenimente vorbesc urechist, întrucât anistoric, de toleranţa creştinismului şi intoleranţa Islamului, ar trebui să facă o călătorie în timp şi să încerce să publice caricaturi cu Iisus Hristos în Geneva lui Calvin şi să vadă ce păţesc după aia (sau chiar în Franţa Restauraţiei, unde, după ani de zile de blasfemiere instituţionalizată şi mascarare sistematică a clerului şi credincioşilor catolici, s-a introdus pedeapsa cu moartea pentru blasfemie).
A-i reproşa unui om religios că nu tratează caricatura ca pe o simplă caricatură, ci o tratează ca pe o blasfemie, înseamnă de fapt să-i reproşezi că nu acceptă să-i dictezi tu lui standardele tale de judecată. Că mie religia îmi spune să răspund la blasfemie cu iartă-l Doamne că n-o şti ce face şi că altuia îi spune să răspundă prin aplicarea pedepsei capitale e un indicator al faptului că, independent dacă ne place sau nu, dacă asta se încadrează sau nu în imaginarul nostru liberal, religiile sunt diferite. Desigur, chestiunea este foarte complexă, iar în contextul actual, abordările urechiste (abordări urechiste care, cel puţin în cazul religiei mele, pe care o cunosc mult mai bine decât pe cea a musulmanilor, abundă în presa românească ori de câte ori se iveşte ocazia) nu sunt doar jenante ci şi periculoase. Tradiţiile religioase nu sunt omogene şi sunt înscrise în trasee de evoluţie istorică care se intersectează fără să se sincronizeze, dreptul canonic şi hermeneutica textului sacru sunt demersuri ce comportă contextualizări şi nuanţe altminteri pe deplin străine jihadistului de debara (că o fi musulman sau creştin). În general, cei care în urma unor astfel de evenimente vorbesc urechist, întrucât anistoric, de toleranţa creştinismului şi intoleranţa Islamului, ar trebui să facă o călătorie în timp şi să încerce să publice caricaturi cu Iisus Hristos în Geneva lui Calvin şi să vadă ce păţesc după aia (sau chiar în Franţa Restauraţiei, unde, după ani de zile de blasfemiere instituţionalizată şi mascarare sistematică a clerului şi credincioşilor catolici, s-a introdus pedeapsa cu moartea pentru blasfemie).
Dincolo de aceste aspecte, cert este că pentru orice om de bun simţ, fie el credincios sau agnostic/ateu, o imagine precum aceasta de aici reprezintă
o mostră de cretinism agresiv şi în mod deliberat ofensator, adică un
mod de a abuza de libertatea de exprimare, un simptom de degenerare al
unei civilizaţii incapabile să mai facă distincţia dintre libertate şi
destrăbălare (economică, sexuală, publicistică, mediatică, artistică,
ş.a.m.d.) În plus, este ridicol să vezi cum dintr-odată toată lumea se
bate în piept cu statutul de valoare nenegociabilă al libertăţii de
exprimare, asta de parcă n-am trăi într-o civilizaţie care, ca toate
civilizaţiile, îşi are interdicţiile ei, unele dintre ele de bun simţ
(n-ai voie să publici glume cu Auschwitz), iar altele aberante (n-ai
voie să-ţi exprimi public, cel puţin în anumite locuri din lumea
occidentală, părerea că homosexualitatea este un păcat). Ca atare,
trebuie spus că, ceea ce apără acum liderii noştri politici şi liderii
de opinie nu este libertatea de exprimare ci “laicitatea” înţeleasă ca
libertate de a insulta, fără niciun fel de restricţii, sensibilitatea
religioasă a oamenilor de diferite religii şi confesiuni. Adică
libertatea totală de a-i ofensa pe unii (ăia răi şi reacţionari care
cred în Dumnezeu şi care pot fi menajaţi doar ca părticică minoritar
exotică a mozaicului multicultural, nicidecum ca oameni care îşi iau în
serios credinţa ca discurs cu pretenţii de universalitate) combinată,
deseori, cu interdicţia totală de a deschide pliscul când vine vorba de
alţii (ăia buni şi progresişti care cred în drepturile omului). Din
nefericire pentru noi toţi, musulmanii veniţi în Europa sunt întărâtaţi
în mod iresponsabil în numele aceleiaşi ideologii datorită căreia
Europei i-a fost interzis să-şi construiască o relaţie realistă şi
responsabilă cu lumea musulmană, care să ţină cont de specificităţile şi
complexităţile teologice, culturale şi istorice ce privesc raportul
dintre cele două civilizaţii. În cele din urmă, acest obscurantism
ideologic propagat la scară planetară, conform căruia singura ordine
socială legitimă este cea care, pe de o parte se bazează pe o negare
obstinată a diferenţelor cultural-istorice, iar, pe de altă parte, caută
să asigure o cât mai mare libertate faţă de decenţă şi
responsabilitate, riscă să ducă fie la un război civil global, fie la o
dictatură globală pentru liniştea şi siguranţa noastră a tuturor.
În fine, Dumnezeu să-l ierte pe Charlie,
Dumnezeu să-i odihnească pe toţi cei care şi-au pierdut astăzi viaţa,
dar aş prefera să fiu scutit de fraze de gen “nous sommes tous Charlie”
şi de apeluri la unitate, între creştini şi liberali fără busolă, în
jurul valorilor europene adică, altfel spus, în jurul unicei valori
europene care este libertatea nihilistă de a denigra orice principiu şi
valoare, începând cu propria tradiţie şi terminând cu exigenţele
minimale ale ospitalităţii, în numele autodeterminării pure. În
definitiv, chiar dacă respectul faţă de libertate ţine (în ciuda
variilor trădări istorice ale creştinătăţii) de esenţa mesajului
Evanghelic şi, că ne place sau nu, nu toţi întemeietorii de religii se
raportează la fel la libertate (sau la violenţă), Hristos n-a spus că a
venit în lume ca să promoveze libertatea de exprimare ci ca să
“mărturisească despre Adevăr” (Ioan 18, 37). Cu alte cuvinte, dacă
divorţând libertatea de adevăr civilizaţia europeană a ales să ia calea
autodistrugerii progresive, să nu mi se ceară acum să iau parte la
apărarea civilizaţiei europene, deoarece nu am ce să apăr. Neutralizarea
liberală a statului a fost cea care a dus la curmarea războaielor
religioase din Europa occidentală. Neutralizarea axiologică a
indivizilor în numele libertăţii de autodeterminare şi a autosuficienţei
garantării instituţionale a acesteia din urmă ne va duce însă la
dezastru. Până una-alta, aşa cum nici musulmanii nu sunt cu toţii
jihadişti dezaxaţi, nici noi, europenii, nu suntem (încă) cu toţii
Charlie. Partea proastă pentru lumea noastră este că suntem din ce în ce
mai puţini cei care nu suntem nici Charlie (plus cei care se identifică
cu principiile sale), nici jihadişti dezaxaţi gen bin Laden sau Breivik
(plus versiunile mai soft ale acestora din urmă). Şi, oricât de mulţi
am fi, la televizor nu prea apărem, decât eventual în postura de vicitme
ale terorismului.
Autor: Alexandru Racu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu